FysioMove Velserbroek beschikt over een zwembad met een temperatuur 31 a 32º C, ideaal bij reumatische-, neurologische- en hartaandoeningen.

HYDROTHERAPIE

Hydrotherapie is een vorm van oefentherapie die in het water wordt uitgevoerd. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van de relatieve gewichtsloosheid van het menselijke lichaam in water en de warmte van het water. Hierdoor is water uitermate geschikt voor patiënten met reumatische klachten, neurologische aandoeningen, spierziekten en patiënten die gebonden zijn aan een rolstoel. Geoefend wordt in een temperatuur van 31 a 32º C. Hydrotherapie wordt voornamelijk in groepsvorm maar ook als individuele behandeling gegeven.

Voordelen van oefenen in warm water:

• Door de opwaartse druk van het water (wet Archimedes) is de belasting op de gewrichten aanzienlijk minder dan op het land. Hierdoor is het mogelijk om met een verlaagde belastbaarheid van het gewricht, veilig te oefenen;

• De steun van het water bij neurologische aandoeningen;

• De aangename watertemperatuur bij reumatische aandoeningen (± 31ºC);

• De weerstand van het water bij spierversterking bij postoperatieve aandoeningen;

• De verhoging van de perifere weerstand (externe druk) voor circulatie en longen (ademhalings- en hartpatiënten).

Alvorens u begint met hydrotherapie wordt er een afspraak gemaakt voor een intake in de fysiotherapie praktijk. Hierbij wordt aan de hand van een vraaggesprek, een aantal functionele vragenlijsten en een fysiotherapeutisch onderzoek zowel in de praktijk als in het water een behandelplan opgesteld met persoonlijke doelen.

Kledingvoorschriften:
Bij hydrotherapie is het verplicht badkleding te dragen. Daarnaast is het voor patiënten met incontinentieproblemen zorg om doeltreffende maatregelen te nemen.

Kosten:

Hydrotherapie (eenmalig): € 10,00